Dry Needling

Dry Needling is het opheffen van (lokale) spierspanning, door met een dunne naald in de spier te prikken. De therapeut gaat samen met de patiënt op zoek naar lokale “triggerpoints”, kleine verhardingen in de spier. Als deze triggerpoint is gevonden volgt er een “local twitch respons” dat voelt als zeer kortdurende kramp.  Dry Needling is een relatief pijnvrije behandeling. Daarnaast kan je met dry needling bij spieren komen die lastiger te bereiken zijn dan therapieën met het zelfde doel bijvoorbeeld massage of fricties.

Oorzaak van de klachten

Dry Needling wordt hoofdzakelijk ingezet bij een aandoening die het myofasciaal pijnsyndroom heet. Deze wordt veroorzaakt door zogenoemde “triggerpoints”, knopen in de spieren die verschillende oorzaken kunnen hebben:

• Eenzijdige belasting van spieren
  • Overbelasting van spieren
  • Lange periode van immobilisatie (na bijvoorbeeld gips of operatie)
  • En ook bij het verrekken van een spier

Bij welke klachten kan Dry Needling uitkomst bieden?

Dry needling kan toegepast worden bij verschillende klachten aan uw lichaam. Het is met name goed toepasbaar bij klachten waar spieren de hoofdrol spelen zoals:

• Bepaalde vorm van een tennisarm
  • Kramp in de kuit bij inspanning
  • Schouderklachten
  • Piriformissyndroom
  • Klachten in de bilregio

Behandeling

Tijdens de intake onderzoekt de fysiotherapeut de oorzaak van uw klachten. Dit wordt gedaan door middel van een lichamelijk onderzoek en een vraaggesprek. Wanneer uw klachten in kaart zijn gebracht, wordt er gekeken of uw klachten met dry needling verholpen kunnen worden. Indien dit het geval is wordt er een persoonlijk behandelplan opgesteld. De behandelingen richten zich op het verminderen van de pijn. Na de behandeling kan het zijn dat u blauwe plekken of kortdurende pijn ervaart. Na ongeveer 3 behandelingen kan bepaald worden of de behandeling effectief is.

Deze therapeuten kunnen u helpen bij uw klacht