Angst / Paniek

Als iemand een dreiging ervaart gaat het lichaam zich klaar maken om te reageren op deze dreiging. In de basis kent het verschillende manieren: vechten, vluchten en bevriezen zijn het meest bekend. Soms reageert het zenuwstelsel zo sterk of buiten proportioneel dat het beangstigend kan zijn.

Symptomen van een paniekaanval

Hartkloppingen, pijn op de borst, algehele onrust (trillerig gevoel), kort van adem, ongecontroleerd transpireren, knijpend gevoel op de keel, tintelingen in armen of benen, hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid, gevoel doof zijn symptomen passend bij een angst of paniekaanval. Dit kan grote gevolgen hebben voor uw dagelijks leven. U mijdt situaties of komt zelfs het huis helemaal niet meer uit.

Oorzaak van een paniekaanval

Er zijn diverse oorzaken voor angst- of paniekaanvallen. Veelal starten deze klachten na een ingrijpende situatie of langdurige periode van stress . Diversen factoren vergroten de kans op het ontwikkelen van angst- of paniekaanvallen:

• Acute stressor zoals een overval , ruzie of presentatie
  • Langdurige stress ; zoals drukte op het werk, of langdurig bang zijn iets ernstigs onder de leden te hebben
  • Vermoeidheid of uitputting

Wat te doen bij deze klachten?

Bij angst- of paniekklachten is het heel belangrijk éérst contact op te nemen met uw huisarts, deze is namelijk in staat met diverse onderzoeken ernstige ziekten uit te sluiten. De huisarts kan met u ook de ernst inschatten en bepalen of er naast fysiotherapie op andere zorg geïndiceerd is (zoals medicijnen of psychologische zorg). Daarna kan er (ook zonder verwijzing) contact opgenomen worden met een psychosomatisch fysiotherapeut.

Deze behandelmogelijkheden kunnen u helpen bij uw klacht:

Deze therapeuten kunnen u helpen bij uw klacht